צילום: דוד מויאל

תקופת החגים כבר בפתח ואותה פותח ראש השנה החל מחר, כראוי לחג שמסמל התחלות. וכמו כל התחלה חדשה, תמיד כיף לחגוג אותה ביחד עם המשפחה או החברים, האנשים שעושים לכם טוב בלב. לכבוד כך, ובמידה והשנה אירוח הארוחה החגיגית הוא באחריותכם, אספנו עבורכם את כל המתכונים המובילים שיהפכו את שולחן החג שלכם לבולט וטעים במיוחד.

עבור המנה הראשונה, עדי גבירצמן, מומחית לתזונה מאוזנת, מפתחת מתכונים דלי פחמימות, ללא גלוטן וללא סוכר מ-התפריט, תרמה באדיבות מתכון מנצח בו מככב ירק המזוהה עם ראש השנה – הכרישה. מדובר בקיש כרישה דל פחמימות, ללא סוכר וללא גלוטן, כזה שלא תוכלו להפסיק לאכול, אבל גם לא תצטרכו להרגיש רע בגלל זה!

מצרכים-לבסיס של הקיש: כוס וחצי קמח שקדים (אופציה לכף נוספת). חצי כפית תבלין אבקת שום. חצי כפית מלח. 80 גרם חמאה מומסת.

מצרכים לתערובת כרישה: 2 גבעולי כרישה פרוסים/קצוצים דק. גבעול כרישה פרוס לפרוסות בגודל בינוני (כ-1/2 ס”מ רוחב). 2 בצלצלי שאלוט. 30 גרם חמאה. 1/4 כוס מים.

מצרכים למילוי: 3 ביצים. כוס גבינה צהובה קשה מגורדת, כמו למשל: צ’דר, גאודה, קשקבל, או כל גבינה שאתם אוהבים (אפשר גם לשלב). 2 כפות גבינת פרמז’ן מגורדת. 1/2 כוס שמנת מתוקה/לבישול. חצי כפית תבלין אבקת שום. חצי כפית מלח. מעט פלפל. קורט אגוז מוסקט. כפית טימין

אופן הההכנה-בסיס: לחמם תנור ל-180מעלות ולהכין תבנית אפייה עגולה/פאי, משומנת או עם נייר אפייה (קוטר של 20-23 ס”מ). בקערה בינונית מערבבים ביחד את קמח שקדים והתבלינים. להוסיף באיטיות ובהדרגה חמאה מומסת, לערבב לעד ליצירת תערובת בצקית. להעביר את הבצק אל התבנית ובערת הידיים לשטח אותו אל תחתית התבנית באופן שווה, כך שהוא יטפס מעט בדפנות התבנית (כ-2 מ”מ גובה). להכניס את הבסיס לאפייה לתנור למשך כ-10 דק’, עד לקבלת הזהבה קלה. בזמן הזה נכין את תערובת הכרישה ואת המילוי של הקיש.

הכנה-תערובת כרישה: במחבת סוטאג’ ממיסים את החמאה ומוסיפים את הכרישה שפרסנו דק (2 גבעולים) והשאלוט הפרוסים, להוסיף לתערובת את המים, לערבב ולכסות. לבשל על אש נמוכה כרבע שעה, עד לריכוך והזהבה קלה של הבצלים.

הכנה-מילוי: בקערה בינונית טורפים ביחד ביצים ושמנת. להוסיף לתערובת תבלינים (חוץ מהטימין) וגבינות (חוץ מהפרמז’ן) ולערבב לקבלת תערובת אחידה.

הרכבה: להניח מעל הבסיס המוכן את תערובת הכרישה והשאלוט. לשפוך מעל את תערובת הגבינות, השמנת והביצים. להניח מעל את גבעול הכרישה הנוסף שפרסנו (לוודא שהוא "שקוע" מעט בתוך התערובת). לפזר מעל טימין ופרמז’ן. להכניס לתנור לאפייה של 45-50 דק’, עד שהקיש מתמצק ומקבל הזהבה קלה מעל.

צילום: עדי גבירצמן

מנגד, למי שמעדיף מנה בשרית, חברת אחוה, יצרנית הטחינה והחלווה המובילה בישראל, והשף עומר מילר מתכון חגיגי לסינייה בקר עם בשר טחון, תפוחי אדמה, עגבניות וטחינה, המוגשים לצד סלסת ירוקים. המתכון קל להכנה ויכול לשמש כמנת פתיחה, תוספת, או אפילו מנה עיקרית.

מצרכים (לכ-6 מנות): 1 ק"ג בשר בקר טחון. 10 תפוחי אדמה בייבי. 5 בצלי פנינה. 2 כפות שמן זית. 3 עגבניות. כפית פלפל שחור. כפית מלח.

לסלסה: 2 כוסות כוסברה. שום פנינה. פלפל חריף. 2 כפות שמן זית. לימון סחוט למיץ. חצי כפית מלח. חצי כפית פלפל.

לציפוי:

1/4 כוס טחינה גולמית. 3 כפות מים.

אופן ההכנה: במים רותחים מבשלים את תפוחי האדמה. לאחר הבישול חותכים את תפוחי האדמה לחצי. מחממים מחבת פאייה גדולה. חותכים את הבצלים לפרוסות, שמים מעט שמן על המחבת החמה ומוסיפים את הבצלים ותפוחי האדמה המבושלים וצולים על אש גבוהה עד לקבלת צריבה יפה (אפשר להניח על גריל). מוסיפים למחבת את הבשר הטחון. פורסים עגבניות ומוסיפים אותן מלמעלה, הן יגירו את נוזליהן על הבשר ותפוחי האדמה. מתבלים בפלפל ומלח. מכינים את הסלסה: במעבד מזון שמים כוסברה, שום פנינה, פלפל חריף וטוחנים. מוסיפים מלח, פלפל, מיץ לימון ומעט שמן זית וטוחנים. מכינים את הטחינה בעזרת מעט מים ומטרפה ידנית. מוספים את הטחינה למחבת הסיניה מעל שכבת הבשר והעגבניות ומזלפים מעט שמן זית. מכניסים את המחבת לטאבון או לתנור למשך כ – 20 דקות. מגישים את הסינייה לצד הסלסה ונהנים.

צילום: שניר סופגי גואטה

אז נכון שבראש השנה המצווה היא לאכול ראש של דג – אבל מה לגבי שאר חלקי הדג? כמובן שניתן להעשיר איתם ציר או מרק או לצלות אותם על המחבת, אך בשביל לספק פתרון מושלם, דאגנו לכם לשני מתכונים חגיגיים וטעימים המשלבים דגים אותם ניתן להגיש כמנה ראשונה או עיקרית.

לרגל חגי תשרי, ליאור חיניץ, השף הראשי של רשת קפה ביגה, חושף לראשונה את המתכון של אחת ממנות הדגל האהובות במסעדות של הרשת. מדובר במתכון פיקנטי וחגיגי להכנת פילה דג לבן ברוטב עגבניות חריף שלא תרצו לפספס.

מצרכים: פלפלים חריפים מטוגן קלות. שן שום קצוצה. שמן זית. חומץ. מלח. פילה דג לבן ללא עור (לבחירה: דניס, לברק, אמנון) חתוך לקוביות עבות.  200 מ"ל רוטב עגבניות (ללא תוספת תיבול). עלי כוסברה. שן שום קצוצה. קורט פלפל שאטה גרוס. פלפל חריף כבוש. 4 עגבניות שרי חצויות. מלח. פלפל שחור גרוס. 2 כפות שמן זית.

אופן ההכנה: לטגן את הפלפלים עד שהקליפה מתחילה להיסדק ולפרוס אותם לפרוסות עבות בעובי של כשני ס"מ. להניח בקערה, לכסות בשמן זית ולהוסיף כ3 כפות חומץ וקורט מלח. לחכות לפחות שעה עד השימוש.

להרכבת המנה: במחבת להניח את כל חומרי הגלם ולהדליק את האש, ולבשל 5-10 דקות לאחר רתיחה. להגיש בצלחת עם שוליים גבוהים, לפזר מעט עלי כוסברה מעל. רצוי להגיש עם חלה וטחינה לבנה.

צילום יחצ

צורה נוספת לאכול את הדג היא עם מתכון לדג לברק בממרח לימון עם ירקות, באדיבות חברת משני, יצרנית סלטי הפרמיום המובילה בישראל. ממרח הלימון של משני עשוי מלימונים טריים ומעניק לדג טעם וארומה נפלאים. המתכון קל להכנה, מתאים למנה ראשונה או עיקרית בארוחת החג, להנאת כל המשפחה.

מצרכים (לכ-4 מנות): 2 יח׳ דג לברק מפולט ונקי מאידרות. רבע ממרח לימון של "משני" (אריזת 300 גרם). 4 תפו״א בינוניים. חב' פלפלים קטנים (טינקרבל). חצי ראש ברוקולי. 2 כפות שמן זית לתיבול. רבע כפית מלח ופלפל.

אופן ההכנה: חוצים כל פילה דג לחצי, מורחים ממרח לימון של משני ומשהים למשך 20 דקות לפחות. מחממים תנור לחום גבוה (כ-250 מעלות). מבשלים במי מלח את תפוחי האדמה בשלמותם, מקלפים ופורסים לפרוסות. חותכים את הברוקולי לתפרחות.  מתבלים את תפו״א, הברוקולי והפלפלים בשמן זית, מלח ופלפל. צולים בתנור את תפו״א והברוקולי עד השחמה. צולים את הדג והפלפלים כ-7 דקות. מסדרים על צלחת הגשה את הדג והירקות ומגישים בתוספת תלוליות ממרח לימון על הצלחת. בתיאבון!

צילום: הדס ניצן

וגם אם אתם פחות מתחברים לדגים – אל דאגה. לקראת חגי תשרי, שף עלאא דגאישה, השף הראשי של מלון אחוזת 'אסיינדה' ביער, גאה לשתף במנה חגיגית ומיוחדת לארוחות החג – שוק אווז במייפל רימונים על מצע פריקי, מנה מקומית המשלבת טעמים מזרח תיכוניים נפלאים.

מצרכים לשוק האווז: 2 יחידות שוק אווז. 200 גרם שומן אווז. 2 ענפי טימין. 2 שיני שום. קורט מלח. קורט פלפל שחור גרוס. כוס מייפל /דבש/ סילאן מעורבב. 1/2 יין לבן. מקל קינמון. 100 גרם גרגרי רימון. 1/2 כוס מיץ תפוזים

אופן ההכנה: צולים על מחבת חמה את שוק האווז כדקה כל צד עד להזהבה. ממיסים את שומן האווז ומוסיפים את כל התבלינים, הטימין והשום. מניחים את שוק האווז בתבנית ומכסים בנייר כסף, מכנסים לתנור לשעה וחצי בטמפרטורה 160 מעלות. מוסיפים את השומן לסיר ומוסיפים את היין, מיץ התפוזים, מקל קינמון, סילאן, דבש מייפל וגרגרי הרימון עד שהרוטב יתחבר. יוצקים את הרוטב על שוק האווז ומכנסים לתנור לחצי שעה יחד עם הרוטב.

מצרכים לפריקי: 3 כוסות פריקי. 1/4 שמן זית. בצל גדול חתוך לקוביות. שן שום. 4 פטריות חתוכות קטן. 2 כפיות מלח. 1/2 כפית פלפל גרוס. 1/2 כפית קינמון. 1/2 כפית הל. 1/2 כפית כורכום. 3 עלי דפנה. 4 פלפל אנגלי שלם. 1/2 כפית כמון. 1/2 אגוז מוסקט. 1/2 כפית ראס אל חנות. 5 כוסות ציר עוף.

אופן ההכנה: משרים את הפריקי במים חצי שעה ולאחר מכן מסננים. מחממים סיר עם שמן זית על אש בנונית ומוסיפים את הבצל / פטריות/ גזר/ עלי דפנה / פלפל אנגלי / עד להזהבה. מוסיפים את הפריקי לסיר וביחד עם התבלינים מערבבים הכל יחד עם הירקות למשך 5 דקות. מוסיפים את ציר העוף ומרככים את הפריקי למשך 10 דקות, לאחר מכן מכסים למשך כחצי שעה.

להגשה: מניחים את הפריקי על צלחת ומעל את שוק האווז ומקשטים בגרגירי רימון.

צילום: עלאא סויד

כמובן שאין חגיגה בלי עוגה – אבל האם עוגת דבש היא בהכרח הפתרון? מדובר בעוגה שלא כולם אוהבים או יכולים לאכול, בעיקר בגלל רמות הסוכר הגבוהות המאפיינות אותה. לכן, במידה ואתם רוצים להגיש עוגה בשביל שתהיה לכם שנה מתוקה כדבש, אבל עדיין רוצים להיצמד לתזונה נטולה או מופחתת סוכר, שלכם או של אחד האורחים, לנו יש תשובה בשבילכם.

עוגת הדבש ללא דבש של עדי גבירצמן היא גם ללא גלוטן, דלת פחמימה וללא סוכר כאשר היא מחליפה מרכיבים מסורתיים בחלופות חדשניות ומצליחה ליצור עוגה טעימה שלא רק משביעה את החיך, אלא גם עושה כבוד לראש השנה.

המתכון מגיע אליכם מתוך ספר המתכונים של עדי גבירצמן – "עוגות וקינוחים לחגים", בו תמצאו מתכונים יוצאי דופן עבור כל חובבי הקינוחים המבקשים להתפנק מבלי להתפשר על העדפותיהם התזונתיות. הספר כולל 12 מתכונים של עוגות וקינוחים דלי פחמימה, נטולי גלוטן וללא סוכר, קלים ומהירים להכנה. מעוגת שוקולד קלאסית חגיגית, כדורי שוקולד, פאי תפוחים, עוגת קרמל מפנקת, עוגת מוס שכבות ורטבים של קרמל ועד קינוח קליל של גלידוניות קוקוס מרעננות.

מצרכים לעוגה: 2 ¾ כוסות קמח שקדים. 6 כפות קמח קוקוס. 6 כפות אבקת חלבון. 1 כף אבקת אפייה. ½ כפית מלח. ¼ כפית תבלין ציפורן טחון. ¼ כפית אגוז מוסקט (אפשרי אך לא חובה). 1 כף קינמון. ¾ כוס חמאה רכה בטמפ' החדר. ¾ כוס ממתיק. 6 ביצים. 1 כף תמצית וניל. 2 כפות תמצית קפה אספרסו. ½-3/4 כוס מים

מצרכים למילוי: ¾ כוס אגוזי מלך קצוצים. 1/3 כוס ממתיק כמו סוכר חום

הכנת העוגה: לחמם תנור ל-180 מעלות ולשמן תבנית קוגלהוף/להניח בתחתית נייר אפייה. בקערה בגדול בינוני, לערבב ביחד את רכיבי שכבת המילוי; אגוזים, ממתיק סוכר חום וקינמון. להניח את התערובת בצד. בקערת מיקסר גדולה (אפשר גם עם מיקסר ידני), לערבב ביחד חמאה רכה וממתיק, עד לקבלת תערובת קרמית. להוסיף לתערובת החמאה את הביצים, ביצה אחת בכל פעם. להוסיף את תמצית הווניל ולערבב שוב. בקערה נפרדת להכין את תערובת היבשים; קמח שקדים, קמח קוקוס, אבקת חלבון, מלח, תבלינים ואבקת אפייה. להוסיף את תערובת היבשים אל קערת המיקסר בפעימה אחת ולערבב במיקסר במשך 1-2 דק', עד לקבלת תערובת אחידה. להוסיף לתערובת את תמצית הקפה ולערבב שוב. עכשיו נדלל מעט את התערובת עם מים, עד לקבלת מרקם שנוח מצד אחד למרוח ולפזר בתבנית, ומצד שני שלא יהיה נוזלי מידי. להוסיף בכל פעם את מעט מהמים עד לקבלת המרקם הרצוי של התערובת.

הרכבת העוגה: להעביר כחצי מהתערובת של העוגה אל תבנית האפייה. לפזר מעל כמחצית מתערובת המילוי של האגוזים. לשים מעל את החצי השני של תערובת העוגה ולפזר מעל את החצי השני של תערובת האגוזים. להכניס לתנור לאפייה של 45-55 דק', עד שהעוגה קפיצית למגע וקיסם נעוץ יוצא יבש. להמתין לפחות שעה-שעתיים (מומלץ עד לצינון מוחלט) לפני שמחלצים את העוגה מהתבנית, פורסים ומגישים.

צילום: עדי גבירצמן

עם זאת, לא כולם רוצים להגיש דווקא עוגה, אז בדיוק לאותם האנשים, דאגנו למתכון נוסף. חברת "פרימור", יצרנית המיצים הסחוטים הטבעיים המובילה בישראל, מגישה לרגל ראש השנה וחג תשרי, מתכון למאפינס תפוזים וגזר עם פירות יבשים, בטעם ונינוח נפלאים. המתכון קל להכנה ומתאים לשילוב בארוחות החג כקינוח או לאירוח לצד שתייה חמה או קרה.

מצרכים (לכ-15 יחידות): 4 ביצים (גודל L). 280 גרם סוכר חום. 220 גרם שמן. 150 מ"ל מיץ תפוזים וגזר של פרימור. 250 גרם קמח. כפית קינמון טחון. כף אבקת אפיה. 3 גזרים מגורדים דק. 50 גרם צימוקים קטנים מושרים במיץ תפוזים וגזר. 50 גרם תפוחים מיובשים קצוצים ומושרים במיץ תפוזים וגזר

לקישוט: אייסינג – קרם מ-2-3 כפות אבקת סוכר וכף מים וחופן פיסטוקים קצוצים

אופן ההכנה: במיקסר עם וו מקצף טורפים את הביצים והסוכר עד קבלת בלילה תפוחה ובהירה. מוסיפים את מיץ התפוזים וגזר בזרזוף תוך הקצפה מהירה. מוסיפים את השמן בזירזוף תוך הקצפה מהירה. בקערה מערבבים יחד את הקמח, אבקת האפיה והקינמון. מוציאים את קערת המיקסר ומנפים פנימה שליש מהיבשים ומקציפים עד איחוד. מנפים פנימה עוד שליש, מקפלים וחוזר חלילה. לאחר קבלת מסה אחידה מוסיפים את הגזר המגורד. מסננים את הפירות היבשים ומוסיפים למסה. מחממים תנור ל-170 מעלות (ללא טורבו). ממלאים שלוש רבעי כלי למאפין חד פעמי או תבניות שקעים משומנות ואופים כ-25 דקות. ניתן לבדוק אם המרכז יבש בעזרת קיסם.

מצננים ומורחים את האייסינג: בקערית קטנה שמים 2-3 כפות גדושות של אבקת סוכר. מוסיפים בהדרגה 1 כף של מים ומערבבים ליצירת עיסה אחידה. מורחים על העוגה בעזרת כפית. מפזרים מעל שקדים או פיסטוקים קצוצים.

צילום: הדס ניצן

חג שמח ושנה טובה!

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן