צילום יחצ חו"ל

טיפים מעשיים ומתכונים לארוחה מפסקת וליציאה מהצום מאת תמר ידין ,דיאטנית קלינית ויועצת לחברת הרבלייף.

צום של יממה הוא פעולה שאינה פשוטה לגוף, אך יכולה להיות בריאה. עם זאת, רצוי להתכונן אליו כראוי ולסיים אותו בצורה טובה, כדי שלא נקשה על הגוף ובאמת נוכל להעביר את צום יום הכיפורים ללא קושי רב. ההכנה לצום מתחילה בימים שלפניו:

הזינו את הגוף בימים שלפי הצום בכל אבות המזון: מומלץ לאכול תזונה מלאה ברכיבים טבעיים ולא מעובדים. המזונות המומלצים הם: ירקות ופירות העשירים בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים, חלבונים איכותיים, מן החי ומן הצומח, דוגמת עוף ובקר רזה, דגים וביצים, סייטן, טופו, אגוזים ושקדים וכן קטניות וסויה. בנוסף, יש לצרוך פחמימות מלאות, דוגמת דגנים מלאים, אורז מלא, כוסמת, דוחן, תירס, קינואה ובטטה. פחמימות אלו מתפרקות לאט יותר בגוף, גורמות לשחרור אינסולין מווסת יותר ויתרמו לתחושת שובע לאורך זמן. פחמימות אלו ימנעו את אפקט היויו, של רעב בסמוך לסיום הארוחה, בשונה ממאפים, לחם לבן וסוכרים שיקשו מאוד על הצום בכך שישאירו אותנו שבעים לטווח קצר ויעודדו צורך באכילה מיד עם כניסת הצום.

שתו נוזלים לא רק בארוחה המפסקת: ביום של ערב יום כיפור יש לוודא כי אנו שותים לכל אורך היום נוזלים, כדי להגיע רוויים לצום. אין מדובר רק בכמות נוזלים גדולה בארוחה המפסקת, כי אם לכל אורך היום. העדיפות כמובן למים, שניתן לגוון את טעמם עם נענע, לימון, מלפפון קלוף וכו'.

צמצמו את צריכת הקפאין: במקביל יש לצמצם את צריכת המשקאות המכילים קפאין, דוגמת תה, קפה, קולה ומשקאות אנרגיה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי אלו משקאות משתנים שגורמים לאבדן נוזלים בגוף- שאנו רוצים להמנע ממנו לקראת הצום.

צמצמו את צריכת הנתרן והתבלינים: חשוב לצמצם את צריכת הנתרן בימים שקודמים לצום ובוודאי בערב יום הכיפורים. ההמלצה היא לוותר על מאכלים מעובדים, מקופסא (מנה חמה, למשל), אבקות מרק במינון גבוה, רטבים דומיננטיים, חמוצים וכו', ואף להימנע מתבלון יתר במזון. תבלון יתר מגרה את מיצי הקיבה ומעודד רעב וצמא בכך שמגביר את תחושת הצמא. לכן כדאי לא לאכול מתובלן ביומיים שלפני הצום, עד כמה שניתן.

אכלו מתון בארוחה המפסקת: למרות שהאינסטינקט שלנו יעודד אגירת מזון ממש לפני הצום, אין זו פעולה נכונה. אכילת יתר יכולה להעמיס על הקיבה ולספוח נוזלים לצורך תהליך העיכול הארוך. עדיף לנו להגיע לארוחה אחרי ימים של אכילה טובה ומזינה ולא רעבים, לאכול מתון בזמן הארוחה המפסקת ולשמור את הנוזלים להמשך הצום.

דוגמא לארוחה מפסקת: מרק צח, פרוסת חלה, מנת עוף ואורז, בתוספת סלט ירוק עם טחינה ועוגה לקינוח, אם רוצים קינוח.

מתכון לארוחה המפסקת: מרק עוף עם ירקות. ארוחה מלאה, רווית נוזלים ומזינה

מצרכים:
• עוף שלם, נקי
• 3 גזרים
• 2 תפוחי אדמה
• חצי כרובית, מפורקת לפלחים
• 3 קישואים
• ראש סלרי
• בצל גדול
• פטרוזיליה
• מלח, פלפל וכורכום

הוראות הכנה:
1. מכסים את העוף במים בתוך סיר ומרתיחים את המים.
2. לאחר הרתיחה, הסירו את הקצף והשומן שהצטבר מהעוף.
3. חתכו את הירקות והוסיפו לסיר, עד לרתיחה. שימו לב, כי הקישואים רכים ויתרככו במהירות בהרתחה, בעוד הגזר יתרכך לאט. לכן חתכו עבה את הקישואים ודק את הגזר.
4. הוסיפו את הפטרוזיליה לאחר הרתיחה.
5. הוסיפו מלח, פלפל וכורכום ובשלו עד רתיחה.
6. לאחר הרתיחה בשלו עם מכסה סגור עוד כשעה שעה וחצי.

ארוחה שלאחר הצום: כפי שישנם מספר כללי אצבע לארוחה המפסקת ולהתנהלות לפני הצום, ישנם כללי אצבע להתנהלות בארוחת שבירת הצום.

הדרגתיות: לאחר צום של יממה שלמה, הגוף יתקשה לעכל מזון כבד מיד. הוא צריך להתרגל מחדש לקבלת מזון והדבר צריך להיעשות בהדרגה וזה בעצם העקרון המנחה בשבירת הצום- מידתיות ואי הכבדה. יתרה מכך, הרי לא נכין מאכלים מורכבים שלוקח שעות להכין כשאנו רק מסיימים צום וחלשים.

שלב ראשון- החזרת הנוזלים: הפעולה הראשונה שלנו צריכה להיות החזרת הנוזלים, בהדרגה. הכוונה לשתיית מים, חליטת צמחים או משקה צונן, באיטיות ובהדרגה. התחילו בכוס מים אחת ולגמו לאט.

שלב שני- החזרת האנרגיה: פחמימות פשוטות. במקביל, ניתן להוסיף מעט פירות, שגם עשירים בנוזלים וגם יספקו סוכרים פשוטים לגוף, שיחזירו לנו אנרגיה זמינה ויאוששו אותנו מהצום. גם אכילת פרוסת עוגה בחושה תוכל לספק לנו אנרגיה זמינה אבל תהיה פחות עשירה בסיבים ובוויטמינים ומינרלים, ולכן פחות עדיפה תזונתית.

שלב שלישי- ארוחת סיום הצום: (כרבע שעה לאחר שלב שני) ארוחה זו תהיה מורכבת ממאכלים קלים לעיכול, מזינים ובמנות קטנות. סלטים, מאכלים קלים, מאכלים מבוססי חלבון שייקים למשל או סלט ביצים, שקשוקה, טונה, פחמימות מורכבות, כגון מג'דרה. יש להקפיד כי ארוחה זו לא תהיה כבדה, וכי לא תהיה מורכבת ממאכלים עתירי שומן, או מבשרים שמנים, שיכבידו על הקיבה. קינוח: ניתן לקנח בפירות, קרטיב וכדומה.

דוגמא לארוחה לאחר הצום: מרק עוף וירקות שנשאר מהארוחה המפסקת, פרוסת חלה מתוקה, סלט ירוק עם טחינה ביתית מלאה, מג'דרה ועוגת דבש לקינוח.

מתכון ליציאה מהצום- עוגת דבש

מצרכים:
• ביצה בינונית
• 100 גר' סוכר לבן (ניתן להחליף בסוכר חום)
• 100 גר' דבש
• 30גר' שמן קנולה
• כוס קמח לבן
• 1/2 כפית אבקת אפייה
• כפית אבקת סודה לשתייה
• כפית קינמון
• כף שקדים פרוסים

הוראות הכנה:
1. חממו תנור ל-180 מעלות ושמנו תבנית אינגליש קייק חד פעמית
2. ערבבו בקערה היטב ביצים, סוכר ודבש. לאחר ערבוב מלא הוסיפו גם קמח, אבקת אפייה, קינמון ואבקת סודה לשתייה וערבבו היטב.
3. הניחו את הבלילה בתבנית, פזרו מעל שקדים פרוסים ואפו בתנור למשך 30 דקות, או עד שניתן לנעוץ קיסם במרכז העוגה והוא יצא יבש.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן