צילום: גיל אבירם

אין משהו כיפי יותר מלחגוג יום הולדת, טוב, אולי יש משהו אחד שמתקרב – לחגוג יום הולדת למדינה. כל המשפחה, או החברים, מתאספים לארוחה המסורתית של "על האש", בין אם בפארק המקומי, באזור מיועד לקמפינג וברביקיו, או סתם בחצר של אחד המוזמנים. לכבוד יום העצמאות ה – 75, ריכזנו עבורכם כמה טיפים לבשר, מתכונים, ועוד נלווים לארוחה החגיגית.

חברת טיב טעם, באדיבות שלומי אקרמן, מנהל תחום הבשר טרי והקצביות בטיב טעם, חלקה איתנו טיפים לבחירת הבשר המתאים ולהכנתו על המנגל:

ראשית, יש לבחור את סוג הבשר הנכון – ורד הצלע, אנטרקוט, פילה, סטייק ניו יורק או פורטרהאוס וכיו"ב, הם כולם שמות שונים לנתחי פרימיום. בנוסף, אפשר למצוא את הטיבון טלה (סינטה ופילה) שמקורו בחלק האחורי של הטלה. חלקים אלו הם חלקים אידיאליים לבשר בצליה על האש, עם או ללא עצמות. כדי להבדיל בין בשר קפוא וטרי שימו לב לצבע הבשר. בשר קפוא (שהופשר) יהיה בצבע חום עד בורדו ואפרורי, לעומת זאת, בשר טרי יהיה אדום בהיר. צבעו של השומן בבשר קפוא יהיה צבע צהבהב, ואילו בבשר טרי שומן יהיה לבן צח. בשר טרי יהיה פחות ספוג בנוזלים וכמעט יבש, ובשר קפוא יהיה רווי בנוזלים. טעמו של הבשר הקפוא לאחר בישול או על האש יהיה מעט תפל. לעומת הבשר הטרי שיהיה עשיר בטעמים של אותו הנתח.

פריך וחרוך מבחוץ, אדמדם מבפנים – כולנו מכירים את הכלל, אבל איך מגיעים לדרגת העשייה המדויקת הזאת? הכללים פשוטים ולמרבה הפלא קלים לביצוע. בקשו מהקצב שיפרוס לכם את הסטייקים לעובי של 3-4 ס"מ. סטייקים דקים יותר ייעשו מהר מדי ויתייבשו בצליה על האש. השתמשו בסטייקים בטמפרטורת החדר בלבד – הוציאו אותם מספיק זמן מראש מהמקרר, או תנו להם חימום קל של כמה שניות במיקרוגל. בשר קפוא הפשירו במקרר, לילה מראש, ואז הביאו אותו לטמפרטורת החדר. הלהיטו את הגריל, שמנו אותו ותנו לו להגיע שוב לטמפרטורה גבוהה לפני שאתם מניחים עליו את הבשר, מכת חום היא חלק חשוב מהעניין כאן. אל תתפתו להניח עשרה סטיקים בבת אחת על הגריל, לצופף אותם או ליצור מצב שבו הם מכסים זה את זה, תנו להם מרווח והקפידו שכל סטייק וסטייק יהיה חשוף לחום.

תיבול? כן, אבל פשוט. אין צורך לתבל בשר בקר טוב ואיכותי במרינדות מסובכות. יותר מזה, אם אתם משרים את הבשר, שימו לב שהמרינדה לא תהיה "קשה" מדי – יותר מדי סויה, מיץ פירות (ובמיוחד פפאיה) עלולים לפרק את סיבי הבשר ולהפוך אותו לסמרטוטי. הברשה בשמן זית, מעט מלח ופלפל, וסוכר חום או לבן, יספיקו. בשביל מה הסוכר? בחשיפה לחום האש, הסוכר הופך לקרמל ומצפה את הבשר שלכם בסימני חריכה. אל תחתכו את הבשר כדי לראות אם הוא עשוי על מנת לא לייבש את הבשר. תמיד אפשר להחזיר לאש לעוד רגע, אבל זכרו שהסטייקים ממשיכים להתבשל גם אחרי שהסירו אותם מהאש, אם צריך לצלות שוב, צלו לזמן ממש קצר. בסיום הצלייה, רצוי להעביר את הבשר לרשת או קרש ולא לצלחת, בוודאי שלא לצלחת קרה. כך האדים לא יצטברו בתוך הבשר, ותקבלו את הקרום הפריך שרציתם.

הניחו כמה ראשי שום חצויים – מוברשים בשמן זית – בפינות הגריל. במקומות האלה לא תשתמשו ממילא עבור בשר, אבל מספיק שהם יהיו חמים, כדי לאפות עליהם את ראשי השום ולרכך אותם. אחרי שתסיימו עם הבשר, נצלו את החום שנותר לצליית ירקות – עגבניות חצויות, פלפלים או קישואים, יש להבריש הכל בשמן זית. ניתן גם פרוסות פרי כמו אפרסקים או אננסים, אותם יש להגיש האפרסקים עם מעט חומץ בלסמי מתישן.

מלבד הטיפים, חברת טיב טעם שיתפה אותנו גם בתיבול מנצח לבשר – הדורש בסך הכל שלוש כפות סוכר, שלוש כפות מלח, כפית פפריקה, כף אבקת חרדל, חצי כפית פלפל שחור גרוס, חצי כפית זרעי כוסברה גרוסים או כף של זרעים מרוסקים, חצי כפית אורגנו יבש, חצי כפית טימין יבש וזהו, אתם מסודרים. את המרכיבים יש לשפוך בקערה קטנה ולערבב. לאחר מכן, פזרו את התערובת על הבשר כדי לצפות אותו היטב והחלו בצלייה.

צילום: שלומי יוסף

הבשר כמובן טעים כשלעצמו, אבל אם מתחשק לכם לעשות איתו משהו מקורי, המותג הקולינארי מאסטר שף תרם לנו באהבה מתכון מושלם לטאקו – מאכל מהמטבח המקסיקני, המורכב מטורטייה הממולאת בדרך כלל בבשר ובמרכיבים נוספים, אבל בגרסת כחול לבן:

מצרכים: חב׳ טורטיות 320 גרם מאסטר שף, שתי כפות שמן זית, כפית פפריקה, חצי כפית כמון ואת שיפודי הפרגיות שהכנתם על הגריל. כדי להכין מטבוחה ביתית תצטרכו ארבע כפות שמן זית, שלוש שיני שום, חצי פלפל ירוק חריף, פחית שימורי עגבניות מאסטר שף, כפית פפריקה, חצי כפית כמון, מלח ופלפל לטעם. מומלץ להגיש את המנה לצד טחינה.

הוראות הכנה: מחממים תנור ל-180 מעלות. לאחר מכן, מוסיפים פפריקה וכמון לשתי כפות שמן זית, מברישים טורטיות מאסטר שף בשמן המתובל ומניחים בין שריגי הרשת של התנור. קולים 15 דקות להזהבה ומצננים. את יתרת השמן המתובל מערבבים עם הפרגיות ומניחים במקרר. בינתיים מכינים את המטבוחה: מטגנים שום ב-2 כפות שמן במשך חצי דקה תוך כדי ערבוב, מוסיפים פחית שימורי עגבניות מאסטר שף ומבשלים במשך 10 דקות. מוסיפים פפריקה, מעט כמון ופלפל ירוק חריף מורידים את האש למינימום, מכסים ומבשלים עוד שעה עד לקבל מרקם סמיך (במידת הצורך מוסיפים מעט מים לאורך הבישול). צולים את הפרגיות על האש. לאחר הצליה מניחים מטבוחה בטורטיה, מוסיפים שיפוד פרגיות ומוזגים מעט טחינה מעל.

צילום: נמרוד סנדרס

אז נכון שיום העצמאות מחזיק בטייטל של יום הבשר, אבל מה אם רוצים להזמין בני משפחה או חברים שהם טבעונים וצמחונים? במקום שיסתפקו בסלטים, דאגנו לכם למתכון לקבב סויה טעים ובריא מאת חברת אורגניקזון. מדובר בקבב קל להכנה, המתאים גם לאירוח, ובזכות שימוש בנייר אפייה האקולוגי של Green Flash (גרין פלאש), אנו שומרים על איכות הסביבה ושומרים על הבריאות – נייר האפייה טבעי וללא מלבינים, לכן בריא יותר במגע עם האוכל.

רכיבים לכ-10 קבבים: שתי כוסות שבבי סויה, חצי כפית מלח (כדאי ורוד), כפית כמון, רבע כפית בהרט, כפית פפריקה אדומה (אפשר מעושנת), 150 גרם טופו, חצי כף שמרי בירה (לא חובה), חצי בצל לבן, צרור כוסברה, כף טחינה גולמית, חצי כף שמן, כף רוטב סויה, שלוש כפות קמח עדשים

אופן הכנה: חממו תנור ל170 מעלות, ערבבו בקערה את שבבי הסויה, מלח, כמון, בהרט ופפריקה אדומה וכסו במים רותחים למשך 5-10 דק' עד שהנוזלים נספגים. לאחר מכן מסננים את הנוזלים הנותרים, מעבירים למעבד מזון ומוסיפים טופו, שמרי בירה, בצל לבן, כוסברה, טחינה גולמית, שמן וסויה, בנוסף מוסיפים בהדרגתיות את קמח העדשים. טוחנים יחד למשך דקה עד שהכל אחיד עם מעט פירורים (לא להגיע למרקם משחתי). מערבבים היטב ומנסים ליצור קציצה בעזרת הידיים. מניחים נייר אפייה טבעי ואקולוגי של Green Flash על תבנית התנור ועליו את הקציצות בשלב הזה ניתן או לאפות את הקציצות ל10 דק׳ כדי לייצב אותן ורק לאחר אפייה לצרוב אותן על פלנצ׳ה משומנת ומחוממת היטב או להכניס למקרר לילה או לפחות לשעתיים ולאחר מכן לצרוב על פלנצ׳ה.

טיפ קטן: לפני ההגשה להכין בקערה מים חמים עם מעט סילאן ולהבריש כל קציצה, זה ייתן לה מראה עסיסי ובשרי יותר.

צילום: יעל אלעד

אופציה נוספת שניתן להשתמש בה על מנת להחליף את מגוון הבשרים (או לגוון) היא דגים, אשר מצויינת גם לצמחונים שאוכלים דגים וגם לשומרי כשרות במידה ודאגתם לקינוחים חלביים. כמי שנולד למשפחה של דייגים, אפי אללוף (הבן של ג'קו המיתולוגי) בחר להמשיך את המסורת המשפחתית ופתח חנות דגים כשרה. בחנות הדגים מוצעים מידי יום מבחר דגים טריים מכל הסוגים, מאמנון ועד לוקוס, מושט, קרפיון, טונה סלמון ועוד, כולם באיכות גבוהה, מפולטים ברמת שף. לרגל יום העצמאות משיק אללוף מארז דגים לארוחת עצמאות מושלמת. המארז כולל 4 יחידות פילה לברק או 4 יחידות פילה דניס מוכן למנגל (ניתן לשלב), 4 שיפודי סלמון עסיסיים, סביצ'ה סלמון ותבלין הבית לדגים על האש. המארז מתאים ל 4-3 סועדים וכולל אפילו הוראות הכנה. כל מה שלכם נשאר לעשות זה להניח על הגריל ולאכול. בתאבון!

צילום: מאיה אגסי. מחיר: 249 ש"ח

חוץ מהבשר, או תחליפי הבשר, אי אפשר לשכוח את אחד הכוכבים של יום העצמאות – שהוא כמובן, החומוס הישראלי והטוב. חומוס הוא אחד הממרחים הבריאים והוא מלא בחלבון ובוויטמינים, עם זאת, חומוס קנוי עמוס בחומרים משמרים ועודפי סוכר. לכן, תמר ידין, שהיא דיאטנית קלינית ויועצת לחברת הרבלייף, נידבה עבורנו מתכון לחומוס ביתי עשיר בשומנים טובים, העוזרים לשמור על הבריאות ומותירים אותנו שבעים לאורך זמן.

מצרכים ל-10 מנות: 4 כוסות גרגרי חומוס יבש (עדיף מבחינת ערכים תזונתיים על חומוס קפוא או משומר), חצי כוס טחינה גולמית, מיץ מלימון אחד, 6 כפות שמן זית (כרבע כוס), 2 שיני שום קלופות.

לתיבול: מלח ופלפל שחור טחון, כף כמון או פפריקה מתוקה, חופן עלי פטרוזיליה קצוצים דק

הוראות הכנה: השרו את גרגרי החומוס בקערה עם מים למשך הלילה. סננו את המים ובשלו בסיר עם מים למשך כשעה, עד שהגרגרים מתרככים. הכניסו למעבד מזון את כל רכיבי החומוס: שיני השום, שמן הזית, הלימון, הטחינה וגרגרי החומוס – הכל פרט לעלי הפטרוזיליה והתחילו לערבל את הרכיבים עד יצירת מחית חלקה. הוסיפו תבלינים לפי הצורך ופזרו את עלי הפטרוזיליה.

מנה של חומוס ביתי מכילה כ200 קק"ל, 8 גר' חלבון, 12 גר' שומן ו-16 גר' פחמימה.

צילום יחצ

וכשמדברים על חומוס, אי אפשר שלא להזכיר את הטחינה, שהיא מרכיב בלתי נפרד בתהליך הכנתו, וגם טעימה על הבשר כשלעצמה. לרגל חגיגות יום העצמאות, מדווחת יצרנית הטחינה, טורקיז, על עלייה חדה במכירות של טחינה גולמית בשוק המוסדי והתעשייתי. בחודשי ינואר – פברואר 2023, נמכרו מעל ל-22,000 דליים של טחינת טורקיז במשקל 17 ק"ג בשוק המוסדי, כ-375 טון טחינה גולמית רק למסעדות, חברות קייטרינג ודוכנים לממכר מזון מהיר. נוסף על כך, מפעלי הסלטים הגדולים רכשו בחודשיים האחרונים מעל ל-300 טון טחינת טורקיז, מה שהופך את טורקיז לטחינה הנמכרת ביותר בשוק המוסדי בישראל, וזאת רק כשנתיים לאחר שהושקה.

טחינה טורקיז נחשבת לטחינת פרימיום ומשווקת למפעלי סלטים, חברות הסעדה ומסעדות. בנוסף משווקת טורקיז באריזת חצי ק"ג בשוק הקמעונאי. במבחן טעימה שביצע מכון המחקר "נתיב יועצים" בקרב כ-200 נדגמים, ניצחה טחינה טורקיז 3 מותגי פרמיום מתחרים. טחינה טורקיז מיוצרת במפעל בעל כושר ייצור של כ-4 טון טחינה גולמית מידי שעה ונחשב לאחד ממפעלי הטחינה הגדולים בעולם. הטחינה מיוצרת בקווי ייצור מהמתקדמים בעולם, בעל תקני האיכות FSSC ו-GMP 2200. במפעל מועסקים כ-240 עובדים ומחזור מכירותיו נאמד בכ-210 מיליון שקלים בשנה.

לדברי יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של טחינה טורקיז, "עיקר פעילות המפעל מופנית לייצוא טחינה בעיקר לצפון אמריקה, על רקע עלייתה של הדיאטה הים תיכונית והביקוש למוצרי מזון איכותיים וטבעיים". לדבריו, פערי המחירים בשוק המוסדי גדולים באופן לא סביר ואין כל סיבה לשלם על טחינה גולמית באיכות פרימיום מחיר מופקע.

צילום: יעל האן

כדי לעכל את הבשר, החומוס, הטחינה וכל שמתלווה, אין כמו לפתוח בקבוק בירה צוננת בחום של סוף אפריל – ואיזו דרך טובה יותר לחגוג את יום העצמאות מאשר עם בירה ישראלית, שמגיעה בעיצוב מיוחד לחגיגות הולדת המדינה?  בשנים האחרונות לרגל יום העצמאות, הוציאה המבשלה הגלילית "בירה מלכה" מהדורות חגיגיות שעליהן התנוססו גדולי האומה ומנהיגי העבר, ציפורי ישראל ובשנה שעברה איוריו של אורי פינק וחבורת 'זבנג'. השנה, בירה מלכה וחברת הכרם מתכבדות להציג סדרת תוויות ייחודיות עם כרזות של האחים שמיר.

האחים גבריאל ומקסים שמיר היו מעצבים גרפיים בארץ ישראל מאמצע שנות ה-30 ועד תחילת שנות ה-90 של המאה העשרים. עבודתם הידועה ביותר היא סמל מדינת ישראל. יצירתם של האחים שמיר, שליוותה תקופה רבת תהפוכות, היא תוצר של תרבות שנזקקה לצורות וּלמילים כדי להפיץ את מסריה. עבודתם מתמקדת בשלושה תחומים: ביצירת סמלי הריבונות של מדינת ישראל, ככלי עזר בידי הממסד להגשמת יעדים לטווח קצר, בפרסום מוצרי צריכה וכן בעיצוב מסחרי. את תוויות בירות המבשלה: מלכה אדמונית, מלכה בהירה, מלכה הינדי, מלכה חיטה ומלכה כהה יעטרו מגוון כרזות של משרד העבודה והבינוי, חיל האויר, לשכת הגיוס של ארץ ישראל ועוד. לחיי יצירה מקומית יצירתית ומקורית.

מחיר מומלץ: 15 שקלים לבקבוק בנפח 330 מ"ל; 69 שקלים למארז של חמישה בקבוקים. צילום: חברת הכרם

אחרי הארוחה הכבדה והשתיה, הדרך הטובה ביותר לסיים את המפגש היא עם קינוח קליל אך עם זאת מפנק וטעים. חברת "פרימור", יצרנית המיצים הסחוטים הטבעיים המובילה בישראל, מגישה לרגל יום העצמאות, יחד עם הבלוגרית אולגה טוכשר ("המרכיב הסודי"), מתכון למאפינס תפוזים עם חמוציות ושוקולד לבן. את המאפינס ניתן להכין בשלל תחתיות בצבעי כחול לבן, לחגיגת עצמאות משמחת לכל המשפחה.

מצרכים לכ-12 יחידות: 2 כוסות קמח, 2 כפיות אבקת אפייה, 1 כוס סוכר, 2 ביצים, 1/2 כוס שמן, 1/3 כוס מיץ תפוזים סחוט טבעי של פרימור, קורט מלח

לקישוט: חמוציות מיובשות, נטיפי שוקולד לבן

אופן ההכנה: מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים תבנית שקעים למאפינס. מערבבים בקערה גדולה את הקמח, אבקת האפייה, הסוכר והמלח. מוסיפים את הביצים, השמן ומיץ התפוזים ומערבבים היטב לבלילה אחידה וסמיכה. ממלאים את שקעי המאפינס ל-3/4 גובה ומפזרים מעל חמוציות ונטיפי שוקולד לבן. אופים 20-25 דקות או עד שהמאפינס תופחים ומשחימים יפה.

צילום: אולגה טוכשר

דבר אחד אחרון – אם קראתם את הכתבה, והבנתם שההכנות מרובות מדי, אל חשש, תמיד אפשר לקחת את כל המשפחה לארוחה בשרית במסעדה. בדיוק בשביל מקרים כאלו, חברת BBB החליטה להוציא בורגר חדש ליום העצמאות במהדורה מוגבלת!

רשת מסעדות ההמבורגרים המשפחתית משיקה את הבורגר ישראלי, המורכב מנתחי בקר וטלה טריים ומובחרים, שנטחנים מדי בוקר במקום. הוא מוגש בלחמניה עם טחינה, ארוגולה, טבחה, בצל מוחמץ, סלט חצילים, וביצת עין מעל, ומוגש לצד תוספת צ'יפס ספיישל.

הבורגר הישראלי יוגש במסעדות הרשת ויהיה זמין במשלוחים ובשירות איסוף עצמי בין התאריכים 23.4.2023 עד ה -4.5.2023 בכל מסעדות BBB ברחבי הארץ.

מחיר המנה: 86 ₪. צילום: גיל אבירם

יום עצמאות שמח!

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן